FAQ


VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

MEDLEMSKAP


Hur gör jag för att bli medlem?
För att få eget tillträde till anläggningen krävs ett medlemskap.
Besök anläggningen i Vaxholm eller Hemmesta under bemannande öppettider för tecknande av medlemskap (alternativt skicka e-post* eller boka en tid).
På anläggningen fyller du i ett papper med dina personuppgifter och vi tar en bild på dig. Du läser igenom och godkänner ett avtal som vi tecknar mellan dig och Fysio+ som förbinder dig att följa vissa regler, se under Medlemskap.
Du betalar med kort.
Om du vill teckna autogiro behöver vi ditt kontonummer och giltig legitimation.
Vi gör en personlig passerbricka till dig.
 
* Har du inte möjlighet att komma till anläggningen under öppettider för tecknande av medlemskap går det bra att skicka följande uppgifter till oss via e-post:
 
Vilket typ av kort du önskar, ditt namn, personnummer, adress, telefon/mobiltelefon, e-post, en fyrsiffrig personlig kod till passerbrickan samt att du bifogar ett foto.
Vi skickar hem ett avtal för påskrift som du returnerar till oss samt en faktura att betala för aktuellt kort.
Fakturan betalas till bankgiro 5955-1804. Ange fakturanummer som referens. 
Du får passerbrickan hem till dig med posten.
Observera att vid tecknande av autogiro måste man komma in och legitimera sig på anläggningen i Vaxholm.
 
PROVTRÄNA
 
Kan man provträna?
Ja, det går bra att provträna gratis en gång hos oss innan man bestämmer sig för att köpa kort.
 
När kan man provträna?
Vi har öppet för provträning helgfria tisdagar och torsdagar i Vaxholm mellan kl 16.00-19.00 och 17.00-20.00 i Hemmesta på måndagar och onsdagar.
Observera, att andra tider kan gälla under sommaren, se öppettider.
 
Jag är medlem och har en kompis som vill provträna. Får han/hon följa med mig och göra det?
Det går bra att ta med sig en kompis som vill provträna MEN det är viktigt att du meddelar oss det. Skriv ett mail till info@fysioplus.se där du anger vilken dag och tid ni kommer, ditt namn, din kompis namn och dennes telefonnummer.
 
OLIKA TYPER AV KORT
 
Vilka olika typer av kort finns det?
Hos oss kan man välja att betala sitt kort direkt när man tecknar sitt medlemskap (gäller alla kort utom autogiro, se prislista) eller så kan man välja att betala via autogiro en gång i månaden. Observera att vid tecknande av autogiro har man först en bindningstid på 12 månader och efter den löper avtalet på tills skriftlig uppsägning inkommit från medlemmen. Läs mer om autogiro här.
 
Vad gäller för tecknande av ungdomskort?
Ungdomskort kan tecknas hos oss om man är mellan 15 och 18 år. Observera att alla under 18 år måste ha målsman närvarande vid tecknande av medlemskap. 15 års-gräns gäller för att du ska få träna utan förälder. Om du är yngre än 15 är du välkommen att träna med en målsman.
 
Vad gäller för tecknande av studentkort?
För att få teckna studentkort hos oss krävs att du studerar minst 75 % och att du kan intyga detta. Vi accepterar Mecenatkort med SJ och SL logga alternativt annat intyg där det framgår att du studerar 75 % eller mer.
 
Vad gäller för tecknande av seniorkort?
Hos oss får du teckna seniorkort från och med den dag du fyller 65 år.
 
Har ni klippkort?
Vi erbjuder våra befintliga medlemmar möjligheten att köpa klippkort på 10 gånger till bekanta som vill följa med och träna. Klippkorten kopplas då till den befintliga medlemmen, som även är ytterst ansvarig för att personen som använder klippkortet följer våra medlemsregler. Ett klippkort är giltigt i 12 månader från och med startdatum.
 
AUTOGIRO
 
Hur fungerar autogiro?
Med autogiro har du möjligheten att betala ditt träningskort per månad (observera att detta gäller under minst 12 månader). Ett autogiro-avtal mellan dig och Fysio+ fungerar så att du godkänner att det dras ett förbestämt belopp varje månad från ditt bankkonto. Autogiroavtalet har en bindningstid på 12 månader. Efter dessa 12 månader löper avtalet på med 1 månads uppsägningstid, tills du skriftligen säger upp avtalet.
 
När dras pengarna från mitt konto?

Pengarna dras den 28:de varje månad. Summan för den första dragningen kan variera beroende på när i månaden avtalet tecknas. Hinner inte avtalet registreras innan den 28:de samma månad du tecknar avtalet, dras det två avgifter månaden efter.
 
Vad händer om det inte finns pengar på mitt konto när beloppet ska dras?
Du, som medlem, är skyldig att se till att det finns pengar på kontot den 28:de. Om inte finns pengar, görs ett nytt försök att dra pengarna dagarna efter. Går det fortfarande inte att dra pengarna då blir det en skuld och det skickas ut en påminnelse med eventuell ränta samt påminnelseavgift men det vill vi ju helst undvika. Så håll koll på att rätt belopp dras och kontakta oss på info@fysioplus.se om något inte stämmer.
 
Vad händer efter bindningstiden på 12 månader?
När bindningstiden på 12 månader har gått ut, löper avtalet på med 1 månads uppsägningstid, tills skriftlig uppsägning inkommit från medlemmen.
 
Hur gör jag för att säga upp mitt autogiro?
Om du vill avsluta ditt autogiro meddelar du oss det skriftligen via info@fysioplus.se, ange namn och personnummer. Uppsägningstiden är 1 månad förutsatt att du har betalat minst 12 månader.
 
ÖVERLÅTELSE
 
Kan jag överlåta mitt träningskort?
Ja, det går bra att överlåta sitt kort till någon annan om man inte har möjlighet att fortsätta träna hos oss. Om man vill överlåta sitt kort måste både den som överlåter kortet och den som tar över kortet besöka oss för att skriva på ett nytt avtal. Observera att ett träningskort endast kan överlåtas en gång under dess giltighetstid.
 
FRYSNING AV KORT
 
Kan jag frysa mitt kort?
Ja, du kan frysa ditt kort vid sjukdom, skada eller graviditet. Observera att läkarintyg krävs.
 
IN- OCH UTPASSAGE
 
Hur registrerar jag mig?
Genom att lägga sin bricka mot den blåa lampan och sedan slå sin kod.

Varför måste alla registrera sig i dörren?
Alla medlemmar är skyldiga att alltid registrera sig i dörren vid ankomst. Detta är för att verifiera att man har ett giltigt träningskort. Om man inte registrerar sig när man kommer bryter man mot medlemsreglerna. Kommer man flera stycken samtidigt till anläggningen, ska alla lägga sin bricka mot kortläsaren och trycka sin kod, man behöver dock inte stänga ytterdörren mellan registreringarna.
 
Får jag släppa in någon som har glömt sin bricka?
Nej, det får du inte. Du får under inga omständigheter släppa in någon annan. Om detta sker så sägs medlemskapet upp utan möjlighet till återbetalning.
 
Får jag låna ut min bricka till en kompis?
Nej, det får du inte. Medlemskapet hos oss är personligt, om detta sker så sägs medlemskapet upp utan möjlighet till återbetalning.
 
Får jag ta med mig en personlig tränare in?
Nej, det får du inte. Däremot är du välkommen att boka en tid för personlig träning hos oss.

Får jag använda mina uteskor på gymmet?
Nej, det är inte tillåtet. Ta med rena inneskor. För allas trevnad så vi håller fint och rent på gymmet.
 
Jag har tappat bort min passerbricka, vad gör jag?
Kontakta oss på info@fysioplus.se alternativt kom förbi oss under bemannade öppettider, så ordnar vi en ny passerbricka till dig. Avgiften är 100 kr.

Min bricka fungerar inte i dörren. Vad gör jag?
Då kan ditt kort ha gått ut. Ett mail går ut till de medlemmar med mailadress inskriven hos oss cirka en vecka innan kortet går ut. Detta för att undvika att du står vid gymmet utan att komma in. Får du inte dessa mail? Kontakta oss så skriver vi in din mailadress och du får då reda på när ditt kort håller på att gå ut. Vet du med dig att ditt kort inte har gått ut? Kontakta oss så ska vi ta reda på felet.
 
Jag hittar inte svaret på min fråga här, var kan jag vända mig?
Det går alltid bra att maila oss på info@fysioplus.se om du inte hittar svaret på din fråga här och vill du hellre ringa finns vi på telefon 08-541 301 18.